Deze tekeningen en schilderijen zijn ontstaan vanuit een fascinatie voor het boeiend leven van Ensor en zijn
complexe, enigmatische persoonlijkheid. Het zijn persoonlijke - niet vaststaande - overdenkingen en zijn onder-
geschikt aan de vrije interpretatie van de beschouwer die het verband tussen de samengebrachte
betekenisdragende elementen vrij mag interpreteren.
Iedere compositie is niet alleen bedoeld voor een esthetische beleving maar ook het begin van een authentiek
geestelijk avontuur.
Jaarlijks organiseert de culturele vereniging OOkunst vzw uit Kortemark een
kunstroute.
https://www.oo-kunst.be/index.htm
Voor een fil rouge project kunnen de deelnemende kunstenaars een kunstwerk
creëren rond een bepaald thema. Hieraan wordt een publieksprijs gekoppeld.
Tijdens de editie van 2016 was het thema van de fil rouge ‘Hoed af voor kunst’. Op
basis van dit thema is de compositie ontstaan.
De iconografische elementen in de compositie zijn ingegeven door persoonlijke
overdenkingen maar zijn niet vaststaand en mogen door de beschouwer vrij
geïnterpreteerd worden.
Het idee om de schaduw van een kunstenaar zijn hoed te laten afnemen voor die
kunstenaar kan geassocieerd met worden met Ensors identiteits- problematiek,
zelfbeeld en zelfrepresentatie.
De zee als decor lijkt vanzelfsprekend. Oostende, de stad aan zee, en James Ensor
zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het rode schilderij waar Ensor voor staat refereert naar Barnett Newmans Who’s
Afraid of Red Yellows and Blue III - 1967-68 (Stedelijk Museum Amsterdam) (1).
Door de opkomst van o.a. het abstract expressionisme en de Cobrabeweging, en
ook met de rebelse tijdgeest waarbij de figuratieve schilderkunst als ouderwets werd
gezien nam de artistieke belangstelling voor het magisch realisme van de technisch
virtuoze Nederlandse schilder Karel Willink af. Hij ging in de tegenaanval met zijn
boek ‚De schilderkunst in een kritiek stadium’ (1950), waarin hij de experimentele
schilderkunst bekritiseerde. De Amsterdammer Gerard Jan van Bladeren, een
onbekende realistische kunstenaar, raakt ergens in 1986 bezeten door de teksten
van Willink. Van Bladeren ziet abstractie in de kunst als 'een plaag'. De miskende
kunstenaar heeft hevige angstaanvallen en is paranoïde. Hij raakt er steeds meer
van overtuigd dat er iets gedaan moet worden tegen de plaag van abstractie die de
kunst in zijn greep houdt. Op een ochtend op 21 maart vertrekt Van Bladeren naar
het Stedelijk Museum. Met een stanleymes snijdt Van Bladeren vier lange
horizontale en vier verticale incisies in het 13 vierkante meter grote doek. Hij is totaal
in de war en beschouwt het toegetakelde schilderij van Newman als een
meesterwerk.
Toen Les Vingt in 1886 het net nieuwe schilderij ‘Zondagmiddag op het eiland van
La Grande Jatte’ van Georges Seurat exposeerde, het paradepaardje van de nieuwe
stijl van het pointillisme, was het voornamelijk Ensor die zich afzette tegen de
nieuwe stijl. James Ensor wordt nu erkent als pionier van de moderne kunst.
Typerend voor veel van Ensors kleurcomposities is de dominantie van rood, geel,
blauw en groen. (2)
Op de verdwaalpaal zit een skelet. In de ets ‘Mijn portret in 1960’ (1988) probeerde
Ensor zich een voorstelling te maken hoe hij er als honderdjarige zal uitzien. (3)
Op het bekende werk 'De Baden van Oostende’ zijn baders te zien in gestreepte
badpakken. (4)
De baadster die voor een nachtelijke achtergrond staat houdt een masker voor die
overgenomen is van James Ensors schilderij ‘Stilleven in het atelier’ 1889 , Neue
Pinakotek München. (5)
De kleuren van het badpak zijn niet conform met de toen gangbare mode.
Acryl op doek 2022
80 x 80 cm
Inspiratiebronnen:
‘L'Appel de la sirène’ een schilderij van
James Ensor . Gesigneerd 1891.
Het schilderij lijkt een parodie te zijn op Jan
Van Beers fotogravure ‘Zeebaden te Oostende’1888
Aquarel, potlood
wit krijt op papier
2009
Acryl op doek 2024
100 x 100 cm
Acryl op doek 2016
100 x 100 cm
Acryl en alkyd op paneel 2016
120 x 80 cm
Acryl op paneel 2018
60 x 60 cm
Acryl op MDF / Plexiglas 2020 (1997)
83 x 47 x 15,6 cm (+ voet)
1
2
3
4
5
Acryl op doek
100 x 100 cm
2017
Participatie aan het project van
Willy Bosschem voor het Ensorjaar 2024
Thema: James Ensors ‘Zelfportret met
bloemenhoed’
Acryl op doek 25 x 25 cm
Acryl op doek 2022
80 x 80 cm
Acryl op doek 2023
80 x 80 cm